Monday, 20 February 2017

Harga Lesen PSV mungkin akan turun #SPAD

Lesen PSV yang di katakan mahal serta faktor – faktor lain adalah antara penyumbang kepada kekurangan pemandu bas- bas ekspres di negara ini. Apatah lagi bebanan tugas yang berat dan berisiko yang terpaksa di tanggung oleh mereka ini.

Keperluan lesen PSV adalah satu kemestian namun kos bagi memperolehi lesen PSV ini agak tinggi. Maka tidak hairanlah pemandu bas- bas ekpress dilihat agak kurang. Rintitan daripada itu pemandu bas – bas ekpres yang sedia ada tidak dapat rehat yang mencukupi. Manakala operator bas yang gagal menyediakan pemandu kedua seperti yang dikehendaki oleh undang – undang telah menjadi salah satu faktor yang menyumbang berlakunya kemalangan yang tidak sepatutnya.

Berdasarkan kepada penilaian tersebut kerajaan akan meneliti serta menyusun semula kaedah kelulusan serta akan mengkaji penetapan harga yang lebih sesuai untuk mendapatkan Lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri berkata; kaedah untuk mendapatkan kelulusan lessen PSV yang agak rumit serta harganya yang tinggi adalah antara faktor yang menyebakan kekurangan kapten bas ekpress. Ini secara tidak langsung telah menyebabkan kemalangan maut yang melibatkan pengangkutan awam meningkat. Hal ini disebabkan tiada pemandu ganti atau kedua bagi menggantikan pemandu yang sedia ada untuk mendapat rehat yang secukupnya.

Kebajikan dan bayaran kepada pemandu serta kapten bas perlu juga di beri perhatian dan perlu ada panambahbaikan untuk mempastikan perkongsian upah dapat dinikmati bersama dengan kadar yang lebih baik dan bersesuaian, hal ini akan dapat mengurangkang kadar kemalangan bas ekspres kerana persefahaman yang lebih baik di antara pemandu dan kapten bas serta operator bas itu sendiri. Dengan cara ini nescaya keyakinan rakyat akan bertambah baik kepada sistem pengangkutan awam.

Pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat Malaysia (SPAD) khabarnya, menyambut baik cadangan Datuk Seri Nancy dan bersetuju dengan pandangannya bahawa kemalangan yang kerap berlaku berpunca adalah dari pemandu bas – bas ekspres yang kurang rehat selain tiada pemandu kedua terutama bagi perlajanan yang membabitkan destinasi yang jauh.

Pihak SPAD amat menitik beratkan tahap keselamatan pengguna perkhidmatan bas – bas ekspres dan sebolehnya tidak mahu lagi mendengar kes –kes kemalangan maut yang melibatkan banyak nyawa terkorban.



Diharapkan inisiatif pihak SPAD ini di akan mendapat maklum balas serta kelulusan dari pihak kerajaan kerana secara tidak langsung ianya akan dapat meningkatkan jumlah pemandu – pemandu bas ekspres dan dapat meningkatkan tahap kescekapan operasi bas – bas ekspres di seluruh negara. Inisiatif pihak SPAD ini secara tidak langsung adalah untuk mempastikan perkihdmatan operator bas ekspress berada pada tahap terbaik dan optimum.
Harga Lesen PSV mungkin akan turun #SPAD Daeng Selili Rating: 5 Monday, 20 February 2017
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!