Tuesday, 9 August 2016

Dilema Orang Kelainan Upaya - PEKAK

"SAYA PEKAK"

“Saya ada masalah pendengaran. Jika tidak keberatan, izinkan saya berkomunikasi secara bertulis”

Dia sua skrin telefon pintarnya pada pegawai penyambut tetamu di kaunter lobi. Walaupun hotel bertaraf 5 bintang, pegawai penyambut tetamu biasanya tidak tahu menggunakan bahasa isyarat. Jadi orang pekak perlu berkomunikasi secara bertulis.

Sahabat aku ni pekak sejak lahir. Walaupun begitu dia mampu memahami pertuturan lisan kerana dia terlatih membaca pergerakan bibir. Asalkan dia tahu bahasa apa (BM atau BI) yang sedang dituturkan oleh penutur.

“Orang normal yang kurang upaya nak DENGAR apa yang hendak disampaikan oleh orang pekak.” beritahunya melalui WhatsApp walaupun kami duduk bertentang di meja bankuet hotel berkenaan.

"Betul juga.."

“Apa lagi masalah besar orang pekak kalau di hotel?” soalku. dia senyum dan seraya menaip jawapannya di telefon pintar.

“Servis bilik (room service). Kalau perlu sejadah atau kelengkapan lain, kena telefon servis bilik. Orang pekak nak telefon bagaimana?”

“Ya tak ya.”

“Tapi itu masalah kecil kerana ia boleh diatasi dengan memberitahu keperluan itu ketika di kaunter daftar masuk.”

“Jadi, apa masalah besarnya pula?” soalku.

“Mereka tak simpan kelengkapan itu di kaunter lobi. Kena tunggu pelayan servis bilik hantar ke bilik”

“Jadi?”

“Jadi aku kena jadi jaga di pintu bilik akulah!”

“Kenapa?”

Dia merenung aku tajam, kemudian menepuk dahi. Setelah itu dia menaip deras sepenuh perasan sehingga herot-merot mulutnya terkumat-kamit.

“Kau pun sama bongok dengan dia orang! Aku kan pekak! Mana aku boleh dengar bunyi loceng atau orang ketuk pintu!” balasnya di WhatsApp.

Hahaha. Sia-sia aku dilabel bongok.

Selain itu, dia juga berseloroh bahawa dia berasa lebih selamat berehat di korridor hotel di negara ini kerana pengera kebakaran visual(berlampu) hanya ada di korridor. Manakala di dalam bilik penginapan pula, tiada.

Menurutnya, di hotel-hotel negara maju, OKU pendengaran diberikan alat kelui(pager). Peranti tersebut akan bergegar dan berlampu jika loceng bilik si OKU ditekan, atau ketika kebakaran berlaku. Jika ada siaraya(announcement) di pembesar suara hotel, mesej tersebut akan terpapar di skrin LCD alat kelui tersebut.

Bukan itu sahaja, di sana servis bilik juga menggunakan sistem visual yang dipaparkan di televisyen. Melalui sistem berkenaan, orang pekak tiada masalah nak pesan makanan, menyuruh bilik dikemas, atau minta kelengkapan tambahan seperti seterika dan papan gosok. Orang buta pun boleh guna kerana ia dilengkapi menu bersuara.

Sesetengah hotel pula menyediakan Servis Terjemahan Video (Video Relay Service). Servis ini menggunakan khidmat penterjemah bahasa isyarat kepada bahasa pertututran dan sebaliknya, di atas talian. Ini membenarkan tetamu kurang upaya pendengaran atau bisu berkomunikasi dengan orang normal melalui telefon.

“Kalau ada VRS di hotel ini, teringin juga aku nak call awek bilik depan bilik aku tu. Haha” selorohnya lagi.

Aku lekas-lekas cari diagram alphabet ejaan jari di internet dan kemudian eja: B-O-N-G-O-K

Haha!

Apapun, dalam usaha kita mempertingkatkan kebolehcapaian OKU kepada komuniti dan perkhidmatan, janganlah kita terlupa tentang keperluan orang kurang upaya pendengaran. Kebolehcapaian(accessibility) bukan sahaja berkenaan kerusi roda dan ruang. Ia juga melibatkan akses kepada maklumat (termasuk amaran kebakaran) dan cara komunikasi.

Salam Jumaat!

Ikhlas,
Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan
Pegawai Perubatan Rehabilitasi
Advokator Sokongan OKU



Dilema Orang Kelainan Upaya - PEKAK Daeng Selili Rating: 5 Tuesday, 9 August 2016
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!