Wednesday, 27 July 2016

Adakah PKR Takut Pilihraya Mengejut Pulau Pinang?!

Saalam Perjuangan.

Lama teman tak menulis dari lubuk sanubari yang murni ini.

PAN (Parti Amanah Negara) yang diketuai Mat Sabu jelas sebuah parti yang sentiasa taat kepada DAP sepertimana keputusan kononnya di ‘bocor’kan oleh Lim Guan Eng sedangkan dia sendiri yang memutuskan PAN bersetuju untuk mengadakan Pilihanraya mengejut di negeri jajahan Keluarga Lim, Pulau Pinang Pulau Mutiara.


Walauapapun keputusan PAN dan komponen didalam Pakatan Mengkarung (Sebab suka tukar color) PKR dan PAS pastinya mempunyai keputusan yang berbeza kerana masing masing sedang mengaut kepentingan untuk parti masing masing berbanding PAN yang semua maklum hanya ‘mencuri’ kerusi PAS.

Drama Wan Azizah dan kepimpinan PKR pula lain caranya, Dengan secara lembut bersopan santun dihadapan Khalifah DAP mereka menolak kebersamaan untuk bersetuju dengan rancangan DAP mengadakan Pilihanraya Mengejut tersebut.

Pakatan Mengkarung ini hanya akan bersatu hati dan bersetuju secara menyeluruh untuk pelbagai keputusan bersama contohnya apabila kerajaan pusat mengenalkan sesuatu perkara itu baik untuk Negara mereka bersama sama bersetuju menolaknya, tetapi tidak pada hal hal yang berkaitan kerusi dipertandingkan atau bakal dipertanding. 

Totok totok DAP bermati matian mempertahankan kehendak DAP ini ada segelintirnya penyokong lebih sesuai digelarkan ‘penyodok’ ia lah kan nak tunjuk buat kerja coverline pungkok LGE yang kini disabitkan dalam skandal rasuah dan telah didakwa (belum setel lagi).

Dalam Matematik nya DAP mempunyai 19 kerusi, 10 kerusi milik PKR, satu milik PAS jika di bandingkan 10 kerusi UMNO . Jelas kedudukan DAP kuku cengkaman DAP kukuh di negeri itu. Tak salah kata kata para pemerhati politik yang mengakui mengadakan Pilihanraya Mengejut ini hanya untuk “kalih hamput’(ayat orang Penang) salah laku rasuah ketua menterinya sahaja.

Rakyat biasa melihat aktiviti seperti Pilihanraya Mengejut ini sesuatu yang tidak menguntungkan rakyat malah hanya medan perebutan kuasa tidak dalam melaksanakan hakikat sebenar tugas seorang wakil rakyat.

Juga rata-rata merasakan kes mahkamah harus diselesaikan dan diadili di mahkamah.Undi di pilihanraya mengejut itu tidak dapat ‘bersihkan’ apa-apa kecuali untuk tujuan wayang persepsi sahaja.

Sekiranya benar drama ‘kalih hamput’ ini benar, kemenangan DAP melalui undi dalam Pilihanraya Mengejut tidak boleh dijadikan satu keputusan salah laku Ketua Menterinya ia hanya memenangkan persepsi sahaja kononnya DAP berani kerana benar sedang kan ia ajak beradu di dalam dipadang rumput mereka. 

Pilihanraya Mengejut ini akhirnya jadilah sama kisah seperti nasib skuad bola sepak Malaysia yang dibelasah teruk oleh Singapura pada piala AFC beberapa tahun lepas yang mana Singapura guna rumput sentetik, padahal bukan power sangat pun pasukan Singapura kalau main kat padang rumput asli. Seluruh portal dan berita dicanang Singapura hebat!! Tapi masuk liga Super (Malaysia) jadi ‘ayam ayam’ je kelab singapura tu lawan The Red Warrior. 

PKR sedar akan ketidak sepakatan PAS dalam hal ini mereka sedar mereka akan lebih parah jika berpaling untuk ‘dicangkuk hidung’ oleh DAP. Walaupun DAP mendesak, PKR tidak ada pilihan kerana yang memenangkan mereka di Pulau Pinang dahulu bukannya ahli UMNO atau PKR tetapi banyaknya dari orang PAS sendiri. (Ingat tak kisah pakcik PAS duk kibar bendera DAP yang akhirnya rumah dia sendiri kena sodok Kerajaan Negeri)

Selepas kemenangan besar besaran Barisan Nasional di Sarawak dan ditokok pula pilihanraya kecil Kuala Kangsar #ONEKUALE dan Sungai Besar #SALAM2JARI ini sudah tentu membuatkan PKR ‘kecut telur’ dengan kecerdikan para pengundi di Malaysia hari ini yang sebelum ini. 


Masih ingat lagi penipuan pembangkang pada PRU13 yang sangat berjaya iaitu #BLACKOUT. Pada PRU13 yang lalu pembangkang hanya membohongi rakyat, ‘menabur pasir kedalam periuk nasi’ pengundinya sendiri , suka berjanji kosong dan selalu menyalahkan orang lain hanya kerana nak menunjukkan dia dan parti pembangkangnya sahaja sentiasa betul.



BERANIKAH PKR SETUJU? Kirim salam jela...k bai!!






Adakah PKR Takut Pilihraya Mengejut Pulau Pinang?! Daeng Selili Rating: 5 Wednesday, 27 July 2016
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!