Thursday, 23 June 2016

Lemang Katak Pisang?! #RAYA #RAMADHAN

Sedang melayan blues mengantuk dan di tengahari ni, Admin terpandang dua keping gambar yang dikongsikan di #Facebook milik Puan Hafezatul Akma Azmin yang mana beliau berkongsi pengalaman membeli lemang yang disertakan sekali seekor katak pisang yang masak berkrim.

Dalam posting facebook yang dimuat naik ditulis begini :


Baru ada mood nak bercerita..bersempena nak raya ni..di ambang subuh yg hening..i mean b4 azan k..nak sgt bersahur lemang yg my lobely honey hubby belikan ..x soh cakap la bab lemang ni..memang paberet..datang time x brapa nak sabar ada jer korek dari atas..tapi pagi tu masa nak makan tu kan teringat ada citer org mati mkn lemang coz ada ular..so pas dgr citer cam tu very behave la i olls..huhu..mst buka sampai abis baru makan...nak jadi citer pas buka jer..pas ready kari daging malas tadi lam pinggan..perasan la ada sumthg weird kat daun pisang..hakak ingat ginger ker apa..last2 cungkil guna pisau..hahaha....KATAK PISANG...bwerkkkkk...berlumuran la ngan santan bagai...dah cukup masak ...hehe...bermula lah adengan loya sepanjang dinahari sehingga fobia ker dapur..last2 ngan pinggan2 kita throw away../pg tu mampu telan milo jer la ..tu pon nak muntah..haha..ni kita tempelkan gambo untuk tatapan rakan2..betapa berkerimnya frog tu..tahun ni idok la ada menu lemang..x rela...waaaaaaaa!!!!!!

sumber : June 21 at 11:41pmBeserah





Kecuaian Punca Kematian Katak Itu

Pada pendapat admin yang berpengalaman (sedikit) dalam pembuatan lemang tepung, lemang pulut dan lemang jagung. Insiden sebegini boleh dikatakan tidak sengaja kerana "entiti" tersebut sememangnya suka mendiami tempat yang sejuk, gelap dan sedikit berair.
"entiti" selain katak, lipas, semut dan ungas ungas yang ada di Malaysia berpotensi tinggi untuk "mendiami" buluh lemang yang telah dipotong untuk dijadikan lemang yang boleh dikatakan makanan kegemaran dikala bulan puasa terutama dalam menyambut Syawal yang bakal tiba. 

Dalam kes Puan Hafezatul ini, Katak pisang yang dikenali dengan warnanya yang cantik seperti pucuk pisang telah terbunuh kerana lemas dihimpit beras pulut dan air santan kelapa. 

Tukang Masak/Pengusaha lemang sewajarnya meneliti alatan memasak khususnya lemang ini, kerana kecuaian sebegini meragut nyawa mangsa yang tidak berdosa. Meskipun ia hanya seekor katak pisang yang geli dimata segelintir individu.

Kesimpulannya katak ini mati lemas akibat kecuaian bukan mati kerana dimasak penuh berkrim! Semoga Katak ini tenang disana.



Katak Dan Daun Pisang

Katak ialah sejenis haiwan amfibia dalam susunan Anura (bermaksud "tidak berekor", dari bahasa Greek: an-, tanpa + oura, ekor), dahulunya digelar Salientia (bahasa Latin saltare, "melompat"). Katak dewasa bercirikan kaki belakang yang panjang, badan yang pendek, jari berselaput,mata terjojol dan tidak berekor. 

Kebanyakan katak  mudah bergerak di daratan dengan melompat atau memanjat. Katak biasanya bertelur di lopak, kolam atau tasik; dan anaknya, iaitu berudu, berinsang dan membesar didalam air. 

Katak dewasa merupakan haiwan maging yang gemar memakan haiwan artropod (terutamanya serangga), annelid dan gastropod. Katak paling dikenali dengan bunyi menguaknya yang boleh kedengaran terutamanya ketika musim mengawan.


"Katak Pisang" haiwan comel berwarna hijau florescence ini dikaitkan dengan daun pisang ini boleh dikatakan sebagai penyamaran beliau menyerupai daun pisang untuk mengelak dari ancaman musuh seperti burung atau pemangsa lain.

Lemang Katak Pisang?! #RAYA #RAMADHAN Daeng Selili Rating: 5 Thursday, 23 June 2016
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!