Friday, 27 May 2016

Calon SPM Kerja Sambilan Di McDonald's #McDonaldsMalaysia #McDonalds

Hidup ini selalu diisi dengan berbagai ujian, Dan ketabahan selalu menjadi asam garam yang harus dimiliki. 

Tabahlah menghadapi musibah yang datang menghampiri. Kerana tak ada musibah yang kekal. Sesaat setelah ia datang, tanda-tanda musim bahagia akan terbit jua.

Allah swt telah berfiman dengan jelas bahawa :-
“Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan batas kemampuannya. Baginya ganjaran untuk apa yang diusahakannya, dan ia akan mendapat siksaan untuk apa yang diusahakannya. Dan mereka berkata, Ya Tuhan kami, janganlah Engkau menghukum kami jika kami lupa atau kami berbuat salah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau membebani kami tanggung jawab seperti Engkau telah bebankan atas orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami janganlah Engkau membebani kami apa yang kami tidak kuat menanggungnya; dan ma’afkanlah kami dan ampunilah kami serta kasihanilah kami kerana Engkaulah Pelindung kami, maka tolonglah kami terhadap kaum kafir.” (Al Baqarah : 287)

Dizaman ini, dunia penuh cabaran dan pelbagai pahit maung kehidupan harus ditempuhi. Sedang admin scroll bloglist admin, admin terbaca artikel yang ditulis oleh sahabat blogger admin Harapan Esok yang mana beliau berkongsi sebuah kisah seorang remaja hidup dengan tabah dan wajar kita dari golongan anak muda hari ini mencontohinya.

Hiduplah kita di negara yang aman dan makmur ini dengan limpah kurniaNya rezeki diserata alam, rebutlah dengan cara yang terbaik. Janganlah hanya tahu mengadu domba dan bersikap menyalahkan orang lain tapi kita sendiri cuba keluar dari kepompong kesempitan hidup.

Bekerjalah dengan penuh ketabahan dan kegigihan. Dengan demikian anda akan melihat hasil yang manis dari pekerjaan anda.

Ayuh baca entry yang dikongsikan ini semoga menjadi teladan kepada kita :-



"Setiap pagi Muhammad Nur Sabilillah Bin Kaharudin atau nama singkatan Sabil akan ke sekolah seperti rakan-rakannya yang lain..tahun ini Sabil akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)..Jadi Sabil perlu belajar lebih kuat..pelajar SMK Dato' Onn, Batu Pahat ini tidak seperti rakan-rakannya yang lain..kudrat anak muda ini perlu dikerah lebih berbanding rakan-rakan...

Tepat jam 2.00 petang Sabil balik sekolah..waktu tengah hari ini kebiasaannya pelajar-pelajar akan mengambil masa untuk tidur bagi mengembalikan tenaga yang telah keluar pada waktu sekolah..namun tidak pada Sabil..waktu balik sekolah merupakan peluangnya untuk mengulangkaji pelajaran dan membuat kerja sekolah...

Selepas Asar Sabil sudah bersiap-siap untuk pergi kerja..tatkala rakan-rakan yang lain bermain bola dan beriadah, anak muda ini mengerah kudrat untuk bekerja..

Restoran McDonald's di Batu Pahat merupakan tempat Sabil mencari rezeki untuk membantu keluarga..bayangkan seorang pemuda baru berusia 17 tahun sudah memikirkan untuk membantu keluarga...kadang Sabil bekerja membuat burger..kadang membersihkan sisa kotoran..itu semua pengalaman yang mematangkannya...

Kami bertanya kepada Sabil, mengapa memilih McDonald's untuk kerja sambilan..jawapannya McDonald's merupakan sebuah organisasi yang sangat fleksibel..mereka memahami keadaan seorang pelajar sekolah..pihak pengurusan McDonald's membuatkannya selesa untuk bekerja..

Setiap sesi persekolahan baru akan bermula, Sabil akan membawa adiknya ke kedai baju sekolah untuk menyediakan kelengkapan untuk adiknya...Sabil seronok dapat membelikan adiknya pakaian sekolah dan membantu keluarga..bapanya mebuay kerja-kerja kampung dan ibu nya mengambil upah menjaga anak membuatkan anak muda ini lebih beddikari..

Anak kedua daripada tiga beradik ini amat bertanggungjawab..bekerja untuk membantu keluarga..prinsip hidupnya membuatkan kami rasa bangga...di waktu lapang, Sabil menghabiskan waktu dengan sukan memanah...dia berguru dengan Cikgu Khatam iaitu guru sekolah rendahnya di SK Gambut...

Setelah 7 bulan bekerja di McDonald's, Sabil pernah terlibat dengan khidmat sosial yang dijalankan McDonald's yang mana memberi minuman kepada masyarakat di kawasan rekreasi Tasik Y...Sabil mengemari aktiviti khidmat sosial seperti ini, pada bulan April lalu McDonald's ada membuat 'outing' ke Sunway membersihkan Rumah Orang Tua..tetapi Sabil tidak boleh sertai kerana belum cukup 6 bulan bekerja..

Bila ditanya apakah McDonald's menjadi peluang masa depan kepadanya, Sabil menjawab ya dan tidak kisah bekerja asalkan rezeki yang halal...siapa tahu suatu hari nanti Sabil akan menjadi orang penting dalam organisasi McDonald's...itu semua takdir Allah SWT..jika Allah hendak katakan jadi maka jadilah...

Tahniah Sabil..nasihat kami, seimbangkan pelajaran dan kerjaya...berikut beberapa keping gambar Sabil ketika berkhdimat di McDonald's..."

LAGI GAMBAR 
KLIK : HARAPAN ESOK

Calon SPM Kerja Sambilan Di McDonald's #McDonaldsMalaysia #McDonalds Daeng Selili Rating: 5 Friday, 27 May 2016
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!