Wednesday, 2 April 2014

Apa Ahmad Maslan Buat Untuk GST?!


Penerangan Kerajaan utk GST needs revamps... needs more Ummph pls. Are we lack Creativity, Sirs???

Sesiapa yang mengikuti tulisan saya, saya amat bersetuju dengan perlaksaan GST. My only regret is we should have done it way before. But better late than NEVER. Saya tidak hendak nak bincang kebaikkan GST di sini, kerana sudah dah dibicangkan dalam posting2 dahulu (inSyaAllah, saya akan buat posting baru). Saya nak bincangkan mutu kualiti Penerangan GST.

Isu GST akan memasuki satu era yang baru selepas Kerajaan membaca Rang Undang Undang Cukai Barang dan Perkhidmatan 2014 minggu ini dan bahang akan terasa sehingga kepada perlaksaanan dalam tempoh setahun lagi. Sebagai rakyat yang bertanggungjawab, saya merasa terpanggil untuk memberi pandangan. Bukan terhadap GST itu sendiri tetapi terhadap mutu PENERANGAN dan PENCERAHAN, MEMBUAT PERBANDINGAN DENGAN USAHA MEMBANGKANG YANG SAMA dari Pembangkang terutama dari kawan sekolah saya Rafizi. Saya mengikuti ceramah PENA, dibeberapa negeri, dan saya juga aktif di media baru, so I know what I am talking about here. A few POINTSI) Program Penerangan PENA berkenaan GST diberikan kepada Kastam. 

Saya merasakan kita perlu lebih kreatif utk menyerahkan kepada meraka yang lebih pakar dalam isu Tax. Isu Tax adalah kompleks, bukan sahaja perlukan points yang baik tetapi penyampaian yang baik. Ikhlas saya cakap, kebanyakan ceramah GST bagi pihak kerajaan tidak sampai, not easy to understand. Kebanyakkan penonton sudah bising selepas 5 minit menunjukkan orang hilang tumpuan. - kita perlukan PENCERAMAH YANG BETUL BETUL PAKAR, bukan sahaja dalam menyediakan FAKTA, 

Tapi juga PENYAMPAIAN YANG MENARIK.- Banyak beza seorang yang ade degree atau professional dalam tax berbanding seorang yang betul2 mempraktif bidang tax. (perbandingan adalah seperti seorang lawyer yang lulus Bar tapi tak practice, berbanding dgn seorang lawyer yang betul2 berhujah di mahkamah setiap hari).- Kena lah bayar sikit, because if you pay PEANUTS YOU WILL GET MONKEYS...2) 

Usaha usaha PENERANGAN bukan sahaja menerangkan tetapi perlu lebih tertumpu on WHAT IS IT FOR ME??? APAKAH KESAN GST PADA SAYA??? itu yang lebih penting. Itu yang pada saya belum dapat dijelaskan secara baik "What is for me?" apakah kesan kepada Saya...3) Usaha2 PENERANGAN juga PERLU LEBIH KREATIVE untuk menjawab PERSOALAN PERSOALAN DAN HUJAH2 YG DIKELUARKAN OLEH PEMBANGKANG. Kenalah ade sesiapa yang sentiasa MEMANTAU Hujah Hujah PEMBANGKANG. Balas kembali dgn hujah atau Fakta yang lebih menarik. Terus terang saya tak jumpa satu pun balasan hujah2 kepada Video Video Pembangkang.... I maybe wrong.4) Dalam abad sekarang, PENERANGAN juga perlu lebih CREATIVE. 

Gunakan sepenuhnya MEDIA BARU, buat Video Video. Viralkan dan sebarkan. Kene lah bayar sikit melalui sponsored Video etc. Saya tak kata tak perlu buat ceramah biasa, saya kata perbanyakkan penerangan, lawan hujah2 melalui Media Baru... I critise not for the sake of critising, but with huge sense of responsibility wanting to see improvement for my beloved Country, Malaysia... UNLIKE GOLONGAN TAKSUB PEMBANGKANG YANG HANYA MEMBANGKANG DARI LONGKANG.....‪

#‎CuitOrgKayaHaji‬




للاكي براني موڠكين اكن كاله تتاڤي تيدق اكن مڠاله.
Apa Ahmad Maslan Buat Untuk GST?! Daeng Selili Rating: 5 Wednesday, 2 April 2014
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!