Friday, 21 February 2014

Makhluk Laut Yang Pelik

Seekor ikan misteri dengan gading yang amat menakutkan seperti paku di dekat mulut dan duri di sepanjang tubuhnya telah ditangkap dan di lepas pantai Kalimantan. Penemuan itu telah membuat nelayan tempatan dan pihak berkuasa merasa hairan dan belum dapat mengenalpasti spesies itu.


Penduduk tempatan menyebut ikan aneh itu sebagai ikan Armour. Ikan itu mempunyai duri tajam pada bahagian atas dan bawah tubuh, yang akan semakin kecil menuju ekor. Sapar Mansor, 43, pemancing berasal dari Taman Ceria, Permyjaya, menangkap ikan itu di Laut China Selatan dekat tudan, Malaysia.

Kepada Borneo Pos Dia berkata: "Ini adalah pertama kalinya dalam hidup saya bahawa saya telah melihat ikan jenis ini. Aku membawanya pulang untuk isteri saya dan memberitahunya hasil tangkapan. - Borneopos


Kepada kakipancing@nelayan AIR TAWAR jenis spesis ikan ini tidak dianggap pelik malah sebagai musuh kepada pukat. Mana tidaknya ikan ini saling tak tumpah macam "ikan bandaraya" (pet fish) yang merosakkan mata jaring dan suka menelan mata kail. Teksur kulitnya yang bersisik kasar menyukarkan untuk proses menyinkirkannya dari pukat. Dan ia cukup suka bergulung (mcm kepompong) bila terkena pukat.


Sekitar tahun 90'an ikan ini sering dijadikan ikan hiasan. tetapi hari ini dianggap ikan yang pelik..Mungkin kerana ia tidak boleh dimakan gamaknya? he he he..

Ia dikenali sebagai "Armor Fish" mungkin kerana kulit semulajadinya macam berperisai

للاكي براني موڠكين اكن كاله تتاڤي تيدق اكن مڠاله.
Makhluk Laut Yang Pelik Daeng Selili Rating: 5 Friday, 21 February 2014
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!