Thursday, 5 September 2013

Harga Barang Naik : Fenomena Di Zaman Rasulullah SAW

Saya dah dpt ubat penenang jiwa akibat 20sen. Rasa mcm ditampar bila baca. #pesanan.Hadis dlm ni sy x rujuk lagi.tp ayat Muhasabah diri selepas hadis tu yg membuat saya tersedar.Jom sahabat.ambik "ubat" ni..

Sekadar renungan...

Dari seorg teman kpd saya..... mmmmmmm...Kes naiknya harga barang, tidak hanya terjadi di zaman sekarang.

Fenomena ini pernah terjadi di zaman Rasulullah S.A.W. Disebutkan dalam riwayat bahwa di zaman sahabat pernah terjadi kenaikan harga. Mereka pun mendatangi Rasulullah S.A.W dan
menyampaikan masalahnya. Mereka mengatakan.....

“Wahai Rasulullah, harga-harga barang banyak yang naik, maka tetapkan keputusan yang mengatur harga barang.”

Rasulullah S.A.W menjawab :
“Sesungguhnya Allah adalah Dzat yang menetapkan harga, yang menyempitkan dan melapangkan rezeki, Sang Pemberi rezeki. Sementara aku berharap dapat berjumpa dengan Allah dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku disebabkan kezalimanku dalam urusan darah maupun harta.” (Hadith Riwayat Ahmad, Abu Daud, Turmudzi, Ibnu Majah, dan dishahihkan Al-Albani)

PERTAMA - SESUNGGUHNYA ALLAH DZAT YANG MENTAKDIRKAN SEMUA HARGA.

Dengan memahami hal ini, setidaknya kita berusaha mengedepankan sikap tunduk kepada takdir, dalam erti tidak terlalu bingung dalam menghadapi kenaikan harga, apalagi harus stres atau bahkan bunuh diri. Semua sikap ini bukan solusi, tapi hanya menambah beban
dan memburukan keadaan.

KEDUA - SESUNGGUHNYA KENAIKAN HARGA TIDAK MEMPENGARUHI REZEKI SESEORANG.

Yang penting kita sepatutnya yakin bahwa rezeki kita telah ditentukan oleh Allah‘Azza wa Jalla.
Yakinlah, rezeki yang Allah tetapkan tidak akan bertambah mahupun berkurang. Meskipun harga barang meningkat, itu sama sekali TIDAK AKAN MENGGANGGU REZEKI kita.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala :

“Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata.

Bagaimana dengan tindakkan begini? Tidak percaya ketentuan ALLAH SWT?!


للاكي براني موڠكين اكن كاله تتاڤي تيدق اكن مڠاله.
Harga Barang Naik : Fenomena Di Zaman Rasulullah SAW Daeng Selili Rating: 5 Thursday, 5 September 2013
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!