Saturday, 25 May 2013

Sejarah Gajah Di Perak 1894



Gajah Serang Keretapi - Pada tahun 1894 (Tapah Road-Teluk Intan, formerly Teluk Anson) Tiga gerabak tergelincir selepas dirempuh gajah jantan yang naik minyak!

ZAMAN sebelum dan selepas merdeka, ketenteraman negara sering diganggu, termasuk ancaman pengganas komunis yang menuntut hak untuk memerintah negara melalui kekerasan dan kekejaman.

Mereka melakukan pelbagai ancaman seperti memusnahkan harta benda, kemudahan awam, perhubungan seperti jalan raya, jambatan serta laluan kereta api. Semuanya bertujuan menakutkan rakyat serta melumpuhkan kekuatan pasukan keselamatan.

Namun, di sebalik kejadian itu, sistem perkhidmatan kereta api yang kini dikendalikan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) pernah beberapa kali melalui ‘serangan luar jangkaan’ yang mengakibatkan kematian dan kerosakan.

Serangan luar jangkaan itu ialah daripada sekumpulan gajah yang naik minyak dan mengamuk dengan menyerang kenderaan yang meluncur laju di landasan, semata-mata mahu membalas dendam termasuk kejadian yang berlaku kira-kira 115 tahun dulu.


Kejadian itu kekal dalam lipatan sejarah KTMB hingga sekarang dan juga sejarah negara amnya membabitkan perjalanan kereta api penumpang dari Ipoh, Perak menuju ke Kuala Lumpur.

Serangan itu berlaku pada 1894, apabila kereta api wap membawa tiga gerabak penumpang yang kebanyakannya terdiri daripada saudagar serta tauke lombong yang baru pulang meninjau beberapa lokasi perlombongan di Perak.

Sebaik tiba di Teluk Anson (kini Teluk Intan), kereta api yang dipandu seorang warga Inggeris itu diserang seekor gajah jantan yang sememangnya menunggu di situ bersama kumpulan sekawan gajah lain lalu merempuhnya secara berdepan.


Mengikut penduduk kampung, dua pekerja kereta api warga India yang berada di dalamnya meninggal dunia, mungkin akibat kecederaan ketika kereta api terbalik akibat rempuhan itu, beberapa gerabak terkeluar dari landasan. Gajah jantan itu memang besar, lebih tinggi daripada gerabak kereta api. Mengikut cerita lisan, gajah jantan itu mengamuk sebab sebelum kejadian itu, anaknya mati dirempuh kereta api di kawasan sama.

Gajah memang dikenali antara binatang yang memang pantang atau terlalu sensitif melihat lampu pada waktu malam. Secara kebetulan, kejadian itu juga berlaku pada waktu senja, antara jam 5 hingga 7 petang dan tempat kejadian juga memang gelap kerana terletak di kawasan hutan.


Ketika kejadian, kereta api berkuasa wap itu memang dipandu laju antara 40 hingga 50 batu sejam (kilometer) dan ia dianggap laju bagi keupayaan enjin kelas wap.

Akibat rempuhan kuat secara berdepan, gajah jantan itu mati di tempat kejadian. Tengkorak kepala gajah disimpan di Muzium Taiping, Perak dan tulang pahanya masih disimpan muzium KTMB manakala gadingnya difahamkan dibawa pulang ke England.

Tulang paha gajah jantan setinggi kira-kira hampir semeter itu masih disimpan elok dan dipamerkan di ruang legar mini muzium KTMB di ibu Pejabat KTMB, Kuala Lumpur.Pengunjung boleh melihat sendiri tulang itu serta mendapat maklumat ringkas mengenai kejadian. Di situ juga terdapat gambar seorang saudagar Inggeris berdiri di atas bangkai gajah di tempat kejadian.

Namun ketika ini, masih juga berlaku kejadian kereta api merempuh gajah melintas landasan terutama di laluan ke Pantai Timur dan terbaru berlaku berhampiran Kuantan, Pahang. Seekor gajah yang dirempuh pada 27 Mei 2007 kira-kira jam 4.50 pagi lalu lumpuh selama dua hari sebelum mati. - malayarailway
Sejarah Gajah Di Perak 1894 Daeng Selili Rating: 5 Saturday, 25 May 2013
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!