Tuesday, 7 May 2013

Cikgu Cina Memang Ransis

Nukilan seorang guru Melayu




Reality yg sy alami..

buat kawan2,
aku hanya hantar msj ni pada org2 tertentu je...nk share kat wall tak berani sbb nnt student skola aku baca...aku anta msj ni kat korg pun sbb aku pecaya apa yg ada dlm kenyataan ni mmg betul...


pagi tadi aku p skola...muka cikgu n student sumernye happy sbb DAP menang banyak...tp bila berkumpul sesama diorg, diorg berbisik2 ckp sesuatu...kwn aku terdengar rupanya diorg takut sgt PAS keluar dari PAKATAN RAKYAT..sbbnya korg bole fikir sndiri kot...lepas tu sorg lagi kawan aku citer..waktu dia dllm kelas student dengan beraninya tanya dia undi apa semalam..pastu diorg kata macam ni...

"cikgu undi roketla...kalau DAP menang negara kita maju mcm singapore...org DAP sudah janji kalau DAP menang, org singapore akan datang tolong DAP..kali ni pakatan rakyat sudah naik...lagi 5 thn kami semua sudah bole undi, mau undi roket, mau jadi mcm singapore”

tp aku sedih sgt..bukan semua yg pecaya apa yg kenyataan yg aku forward ni.....diorg tak tau mcmana kami cikgu2 melayu dok kat skola cina...kebajikan kami cikgu melayu langsung takdak...

1. kami cikgu2 takdak bilik khas utk makan kat kantin...tempat makan kami hanya meja kayu lama panjang yg dah uzur betul2 tepi tong sampah n tepi longkang (sebenarnya kami kena kongsi meja tu dgn budak2 sbb hakikatnya mmg tu meja makan budak2 kat tengah2 kantin tu, kami takdak meja khas pun) sedangkan depa cikgu cina makan kat bilik kantin khas utk depa saja...meja kami tu jgk akan digunakan oleh budak2 bila diorg rehat....bila nak mkn tghari kantin penuh dgn budak2 skola petang...taula bdk cina...ckp mmg volume tinggi punya...klu depa gaduh smpai langgaq kita yg tengah makan ni sbb meja depa kat blakang meja kami ja....smpai nak makan pun tersedaq....

2. nama ja ada kantin melayu...tp org kantin melayu tak bole jual air, tak bole jual itu tak bole jual ini sbb nnt org kantin cina marah...kalau budak cina beli kat org melayu depa rugi...jd, depa hasut budak2 cina jangan beli kat kantin melayu..dah berapa kali tukaq org kantin melayu sbb tak tahan org kantin cina control depa....bil api air dan sewa kena bayar mahal padahal tak setimpal dgn apa yg diorg guna...

3. kami cikgu2 melayu ni slalu kena ajaq kelas2 yg ujung....kelas budak2 yg tak pandai depa bagi kat cikgu2 melayu...kelas2 pandai org depa ja semua....kalau kelas2 ujung kat skola cina ni semua jenis kurang ajaq...klu kat skola melayu, wlupun ada budak2 melayu kurang ajaq tp bila cikgu marah, teguq depa masih ada sikap hormat kat kita sbgai cikgu...tp kat sini jgn harap depa nak respect..siap maki hamun kita lagi dlm bahasa depa... " cibai, lancau, bodoh, gila" itu antara kata2 depa pada kami cikgu2 melayu...ni salah satu citer kawan aku MZ...

Mz : masa awai tahun hari tu, bdk2 kan ramai tak tau aku pandai ckp cina...aku pun tak tunjukla yg aku tau ckp cina...aku masuk kelas 3A2...aku bagi diorg keja umah...korg tau apa jadi...adala sorg budak pompuan dok depan skali ni...bole dia cakap mandarin dgn kawan sebelah dia dok kutuk aku dan cikgu2 melayu. Dia kata mcm ni betul 2 kat depan aku yg tengah berdiri mengajar kat depan “ ini pompuan gila tak tau ka, kita semua banyak kerja rumah, dia ingat dia sorg punya subjek ka kita kena buat keja rumah, byk lagi subjek lain yg lebih penting dari pndidikan seni ni...semua cikgu melayu kat skola kita ni bodoh, gila, takdak otak punya org.tgk skrg kita kutuk depan dia pun dia tak tau kita cakap apa. bodoh, gila” aku pun apalagi...terus ckp mandarin dpn dia “hangla bodoh, semua cikgu melayu yang hang kata bodoh tu yang nak ajaq hang bagi pandai, tapi hang tak reti nak berterima kasih. Bole kata lagi cikgu bodoh, gila.jenis keturunan sial kurang ajar sampai bila2”...terus dia tunduk diam tak kata apa....

4. kalau cikgu cina tak masuk kelas, lewat masuk kelas, datang sekolah lewat...tak penah pulak marah atau panggil nama cikgu tu...tp kalau kami cikgu melayu masuk kelas lewat, lambat hantar kerja, pihak pentadbir akan cari kami satu sekolah, siap buat announcement kat siaraya panggil kami.smpai skola kat luar pun boleh dgr... salah cikgu depa bole pulak pejam mata buat tak tau, klu org melayu, mesti nak cari pasal ja...

5. bab keja, bab duit mmg cikgu2 cina berkira sgt2....klu ada aktiviti ko-ko (kokurikulum) mmg kalau bole depa tak mau datang jaga budak...sedangkan tu budak2 bangsa depa sndiri....kalau duit pulak, mmg susah nak kluarkan duit depa...smpaikan nak beli baju batik utk buat baju batik skola yg seragam pun depa tak mau sbb baju batik tu mahal sgt seratus lebih...klu ada jamuan, skola akan bg bajet yg sgt sikit, tp nak makan sedap2...duit tak mau kuar...klu cikgu melayu minta upgradekan bilik/bengkel depa tak nk bagi peruntukan, klu bg pun kena control...tp kalau cikgu bgsa depa minta, dapat pulak....

aku rasa...cukupla smpai sini dulu...byk lagi benda yg aku nak crita...tgkla kalu aku ada mood nak crita....yg nak pecaya, pecayala...tak nak pecaya aku tak suruh hgpa pecaya...tp semua yg kat atas tu realiti yg berlaku pada aku dan kawan2 aku.....di sebuah sekolah cina...

salah seorg penyokong DAP tegar (cikgu cina skola aku la) terlepas ckp waktu tgh berborak2 dgn kawan2 dia kat dlm bilik guru ckp mcm ni tanpa sedar aku ada kat situ...

"org melayu ni BINATANG PELIHARAAN parti politik, sanggup ikut dan taksub dengan tuan sndiri. bergaduh, berlawan sama bangsa sndiri sbb politik, tapi tgk org cina, mana ada gaduh sbb politik, hahahaha...."

- Cikgu Ayu






للاكي براني موڠكين اكن كاله تتاڤي تيدق اكن مڠاله.
Cikgu Cina Memang Ransis Daeng Selili Rating: 5 Tuesday, 7 May 2013
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!