Wednesday, 17 April 2013

Harga Minyak Naik?

PR mmg kaki temberang…..bodoh x reti ekonomi agaknya……..dia menulis dlm blog2 fitnah dia main sedap rasa dia jer…..aku muskil lah PR nih bebal nak mampos……..entah dia reti ker x Tuhan jer yg tahu……..

Harga minyak dunia meningkat sejak dari bulan febuary tahun ini lagi berikutan kenaikan harga minyak dunia…….tetapi……Malaysia mempunyai paras harga minyak penjualan kpd penguna antara termurah di dunia walau pun harga minyak dunia makin meningkat tinggi……..harga pasaran wang ringgit Malaysia masih maintain x bergerak berdasarkan nilai kompostit nilai ringgit Malaysia……so sapa kata harga ringgit Malaysia tinggi berbanding dgn nilai dollar amerika…….? Dia tahu tgk nilai mata wang ker x…..? rujuk link ini kita blh lihat nilai mata wang Malaysia setakat dari 2011 hingga April 2013 (http://www.forexticket.asia.com/id/currency/converter-SGD-MYR) sejak dr tahun 2012 minyak melambung naik gila2 tp Malaysia segan2 jer nak naik kan harga minyak….. rujuk link nih sebab2 knp minyak dunia naik dari thn 2012 (http://useconomy.about.com/od/commoditiesmarketfaq/p/high_oil_prices.htm)...... Tetapi yg hairannya…..malaysia setakat ini naik berapa……? Malaysia nih mcm takut2 jer nak naik kan harga minyak Negara sampai terpaksa menanggung pertambahan nilai subsidi yg byk….fuhhhhhhh asal lah leh jd mcm nih……itu pun rakyat x nmpk lagi…??? Rujuk link nih supaya bukak mata skt (http://www.rand.org/blog/2013/03/prices-will-still-be-dictated-by-world-markets-and.html) The best part is……rakyat selalu berkata itu duit rakyat….rakyat yg byr semua…….hehehhe…..ini aku nak sekolah kan skt bagi yg bebal x reti tapi tunjuk terrer…..

1)org islam byr zakat di kecuali kan byr cukai…pengeculian bg org islam n bumiputra….fuhhhhhh……
2)kemajuan pesat sedang di bangunkan di Malaysia dgn terbinanya sekolah2, balai polis, riadah, masjid2, surau2, hospital percuma, klinik percuma, pembangunan, pendidikan yg murah, pengecualian bayaran blk bg pelajar yg cermelang, penjawat awam yg terlebih quantity (Malaysia mempunyai penjawat awam yg teramai di dunia krn kerajaan BN nak sediakan peluang perkerjaan bg mereka yg tak berkerja), kemudahan awam, jalan raya, jambatan, segala jenis pengangkutan, ehhhhhh mcm2 lagi lah…..
3)buat semua nih x dtg kan modal pulangan blk pd kerajaan melainkan pengangkutan…..tp kerajaan tetap sediakan yg terbaik malah terlebih2……(Negara lain ada ker hospital percuma, sekolah percuma, pengecualian pembayaran pd pelajar cermelang, klinik percuma yerr…..?)

yg x byr cukai tuh nak cite psl hak atau duit rakyat kerr…….? X malu…….fitnah or what so ever…..jika tiada penjelasan….yg x cukup maklumat atau ilmu pasti akan terperdaya dgn dakyah pembangkang…..sy nak huraikan skt…..permintaan dunia terhadap minyak sgt tinggi krn perang berlaku…..sapa2 tau perang minyak naik semua naik tapi hairan Malaysia tak naik lak ekkk….? Anwar kata mei minyak turun….dia tahu ker perang di Syria n palastine berhenti pd mei…? Asal yahudi bgtau kerr…? Takat naik ron 97 apa lah sgt…..itu minyak org kaya x per naik 20sen…..janji ron97 bagi penguna mcm kita maintain…..

Thailand: kete murah….road tax mahal….minyak mahal
Singapura: kete mahal…..road tax mahal….minyak bapak mahal
Amerika: kete murah….road tax standart……minyak mahal
Indonesia: kete x semua murah….road tax mahal….minyak menagis
Japan: kete jenama mereka murah…..road tax meraung….minyak demam
Arab: kereta mahal…….road tax mahal…..minyak murah…..kdg2 standart di sbb kan mereka Negara pengeluar minyak terbesar

Nak mana lagi…….? Meh aku huraikan…….nak debat dgn aku pun blh……cari yg pakar aku jawab lah……so pd pakcik2…makcik…tuan2…puan….kakak2…abg2….adik2….boyfren2….kwn2….sahabat2…semua……pls do ur research before u percaya sesuatu pekara……..tq

Note utk semua:

Subsidi RON 95 Naik 10 Sen, Harga Petrol Kekal RM1.90

PUTRAJAYA, 27 Mac - Kenaikan harga minyak global menyebabkan subsidi untuk petrol RON95 sebanyak 10 sen kepada RM1.03 seliter pada Mac, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Selasa.
Harga petrol bagi RON95 kekal pada RM1.90 per liter.

"Sejak harga petroleum dunia meningkat, kerajaan terpaksa meningkatkan subsidi bagi memastikan rakyat tidak dibebani dengan kesan sampingan," katanya di sini, Selasa.

Kali terakhir harga RON95 dikaji semula pada Disember lalu apabila harga minyak naik daripada RM1.85 seliter kepada RM1.90.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada akhir Februari lalu berjanji bahawa harga petrol RON95, yang digunakan secara meluas oleh pemilik kenderaan, akan dikekalkan buat masa ini walaupun kenaikan harga minyak global. - sumber
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Harga Minyak Naik? Daeng Selili Rating: 5 Wednesday, 17 April 2013
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ping!